DEN SEXOLOGISKE FILMKANON

Film, der har kroppen, kønnet eller seksualiteten i centrum, dukker med jævne mellemrum op i Biffens filmprogram. Det gælder både de store klassikere og de smalle nichefilm med spirende talenter i rulleteksterne. Det sker, når vi i samarbejde med Sexologisk Forskningscenter på Aalborg Universitet inviterer til ”Sexologisk Filmkanon” i Biffen.

Filmene introduceres af sexologiprofessor Christian Graugaard, der mener, at man ganske vist kan lære meget om sex ved at læse i tykke fagbøger, men at den teoretisk sexologi bør suppleres med film, drama, billedkunst og litteratur. Graugaard har selv fungeret som faglig konsulent for spillefilm som ”Nymphomaniac” (2013) og ”The Danish girl” (2015). 

Siden 2013 har ”Den Sexologiske Filmkanon” blandt andet vist film som ”Sidste tango i Paris” (Bertolucci), ”Lolita” (Kubrick), ”Shame” (McQueen), ”Det erotiske menneske” (Leth), ”Nymphomaniac” (von Trier) og ”The loss of sexual innocence” (Figgis).

”Den Sexologiske Filmkanon” er åben for alle.

Orlando - Cin. Præs._poster
Orlando - Cin. Præs.

19. januar kl. 18.30

Christian Graugaard, professor på Sexologisk Forskningscenter, AAU, indleder filmen.

Tilda Swinton yder en vild og imponerende indsats som den unge adelsmand Orlando, der af Dronning Elizabeth beordres til aldrig at ældes og derfor lever gennem fire århundreder – og skifter køn undervejs! – i Sally Potters filmatisering af Virginia Woolfs vidunderlige, feministiske røverhistorie.

Potter er loyal mod Virginia Woolfs modernistiske roman fra 1928, men tager sig samtidig store kunstneriske friheder. Hun smider ekstra kul på kønsdiskussionen ved at lade en mand spille Dronning Elizabeth, og forlænger handlingen fra 1928 til 1992, fordi det netop var Woolfs pointe at aktualisere fortællingen ved at lade den slutte i nutiden.
Mere info